نرم افزار bpm کم کد low-code

با نرم افزار BPM کم کد (Low-Code) زمان خودکارسازی فرایندها در سازمان را کاهش دهید

امروزه استفاده از نرم افزارهای مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) در سازمانها به عنوان یک استراتژی مفید جهت بهبود گردش کار سازمان بکار میرود. خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار با نرم‌افزار BPM کیفیت و ثمربخشی کار شما را بهبود می‌بخشد. شایان ذکر است که اتوماسیون مراحل کاری شرکت با سیستم عامل‌های معمول BPM ، بدون دانش کدنویسی، تقریبا امری غیرممکن است. از همین رو، روزانه تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها برای برقراری دسترسی آسان تمام اعضای سازمان به اتوماسیون فرآیندها به استفاده از نرم‌افزارهای BPM که به دانش کدنویسی نیاز ندارند؛ روی می‌آورند. به این نرم افزارها اصطلاحا “نرم افزار کم کد (Low-Code)” نیز میگویند.

نرم‌افزار BPM کم‌ کد (Low-Code) چیست؟

در بسترهای مدیریت فرایند استاندارد، انجام فعالیت‌هایی حتی اولیه نیازمند نوشتن مقداری کد می‌باشد. همچنین برای مقاصد زیر نیازمند به دانش جهت نوشتن و افزودن کد می‌باشید:

  • ارسال و دریافت اطلاعات از یک پایگاه داده با استفاده از کوئری ها
  • تغییر نحوه محول شدن وظایف بر پایه ارزش نسبت داده شده به متغیرها
  • پر کردن قسمت‌های فرم بصورت خودکار
  • ایجاد اتصال به نرم‌افزارهای کاربردی خارجی

با استفاده از نرم‌افزارهای BPM که به دانش برنامه نویسی کمی نیاز دارند (کم کد / Low-Code) قادر خواهید بود عملیات‌های مذکور را با کشاندن و گذاشتن اجزاء یا با استفاده از ویژگی‌های از پیش ساخته شده و بدون داشتن مدرک علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار انجام دهید.

کاربرد نرم‌افزارهای BPM کم کد برای کاربران در سازمان

نرم افزارهای کاربردی مدیریت فرایند کسب و کار کم کد و راهکارهای دیگری که سبب کاهش نیاز به کدنویسی در استفاده از برنامه شده‌، باعث پیدایش مفهومی به نام «شهروند-توسعه دهنده» شده است. در واقع این اصطلاح به آندسته از کاربران نهایی نرم افزار اطلاق میشود که خارج از تیم توسعه، نرم‌افزار خلق می‌کنند.

براساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، سه چهارم از سازمان‌ها گزارش داده‌اند که حداقل مقداری از نرم‌افزارهای کاربردی آنها توسط کارمندانی به غیر از بخش فناوری اطلاعات توسعه داده شده است.

بسترهای BPM کم کد در مقابل نوع معمولی

همانطور که پیش تر ذکر شد، در نرم‌افزارهای معمولی مدیریت فرایند کسب و کار، نیاز به مقدار معینی از دانش کدنویسی جهت اجرای برخی فعالیت‌ها و خلق فرآیندهای کاملا خودکارسازی شده داریم. به عنوان مثال، اغلب موتور های BPM جاوا که امروزه در بازار موجودند نیاز به کدنویسی بسیاری داشته و اصطلاحا «بسیار پر کد» هستند. به این معنا که کاربر برای پیاده‌سازی فرآیندهای خودکارسازی شده الزاما باید به زبان برنامه نویسی جاوا تسلط نسبی داشته باشد. بنابراین در نوع معمولی برای شخصی‌سازی روندهای کاری پیشرفته، یا باید گروهی خارج از شرکت استخدام کنید و یا ملزم به ساخت یک گروه داخلی خبره در فناوری اطلاعات درون سازمان می‌باشید.

در حین توسعه نرم‌افزار به روش سنتی، ممکن است فرایندها پس از ماه ها برای اولین بار قابل استفاده و آماده شوند. پیاده سازی نرم‌افزار امری پرهزینه بوده و نیازمند تعداد بالای کارمندان است و تغییرات باید به صورت دستی داخل نرم‌افزار کد زده شوند.

بستر های BPM کم کد (Low-Code) این مسئله را با ارائه کدهای آماده و از پیش‌تعریف شده؛ با نام «بسته های کد» حل کرده‌اند. شما قادر خواهید بود این بسته‌ها را بدون اینکه با کد روبرو شوید تغییر دهید. بسترهای BPM کم کد به دلیل طبیعت ساده‌ی ابزارهایی که در دسترس شما قرار می‌دهند، برای ایجاد فرآیندهای ساده مثل فرایندهایی که مدیر سیستم تنظیم می‌کند مانند فرایند دستور خرید یا ترک شغل، ایده‌آل هستند.

این پیشرفت عظیم در سهولت استفاده از ابزارها به معنای ایجاد خودکارسازی یا اتوماسیون، اجرا و بکارگیری فرایندها طی چند هفته به جای چند ماه می‌باشد.

مزایای نرم‌افزار BPM کم کد (Low-Code)

  • سادگی

به زبان ساده بگوییم، نرم‌افزار BPM کم کد را می‌توان به آسانی فهمید و به راحتی استفاده کرد. افراد غیر فنی و مدیران می‌توانند فرآیندها را طراحی و کنترل کرده و نقش مهمی در بهینه‌سازی روندکاری داشته باشند. به خاطر این سادگی، نرم‌افزار BPM کم کد بهترین مورد مصرف را برای فرآیندهای ساده است که نیاز به سفارشی‌سازی کمی دارند. نیاز به آموزش کمتر در این نوع نرم‌افزار اتوماسیون اداری، سرعت گسترش و استقرار فرایندها را در تمام سازمان بالا می‌برد.

  • انعطاف پذیری

افزودن قابلیت‌های تازه به نرم‌افزارهای اتوماسیون قدیمی که از قبل خریداری کرده‌اید بدون دسترسی به کد منبع آن می‌تواند سخت یا غیرممکن باشد، اما نرم‌افزار BPM کم کد (Low-Code) به شما این امکان را می‌دهد که در یک بسترِ از پیش ساخته شده ویژگی‌های موردنظر خود را با نرم‌افزارهای کاربردی خارجی یکپارچه کنید تا به یک گردش کار قدرتمند مبتنی بر نرم‌افزار دست یابید. نرم‌افزارهای کم کد نسبت به فرایندهای موجود در سازمان، اندازه سازمان و مدت زمان انجام پروژه بسیار سازگار و انعطاف پذیر می‌باشند.

  • سرعت

توسعه نرم افزارهای کم کد، حتی توسط کاربران بی‌تجربه، بصورت کلی بسیار سریع‌تر از روند سنتی گسترش نرم‌افزار است و سبب افزایش چابکی در کسب و کار شما خواهد شد.

شما همزمان با تکامل یافتن نیازهای شرکت، می‌توانید به سرعت در نرم‌افزار خود تغییر ایجاد کنید و منتظر ارائه نسخه جدید از فروشنده خود نباشید. همچنین می‌توانید توصیه‌های سطوح بالاتر سازمان را زودتر بکار برده و اجرا کنید.

  • اثربخشی بالا به ازای هزینه‌ای که می‌کنید

با رفع نیاز به استخدام همکاران خارجی، توسعه نرم‌افزار به درون سازمان شما محدود می‌گردد و به جای اختصاص بودجه به توسعه نرم‌افزار، با بسترهای کم کد این هزینه در حقوق ماهانه کارمندان پخش می‌شود.

زمانی که فرایند توسعه در شرکت همگانی می‌شود، به محض تغییر هدف یا پروژه شرکت، همه کارکنان می‌توانند به سوی ساخت نرم‌افزاری منطبق با هدف جدید گام بردارند و نیاز به خریداری نرم‌افزارهای خاص منظوره مختلف با قیمت بالا را از بین ببرند.

معایب بسترهای BPM کم کد

با وجود مزیت‌های خارق‌العاده بسترهای کم کد، همیشه و برای هر نوع فرایندی نمی‌شود از آنها به عنوان راه‌حل استفاده کرد. به عنوان مثال، ساخت روندهای کاری پیچیده با بستر کم کد قابل انجام نیست. این بستر توسعه دهندگان با زبانِ جاوا را که می‌خواهند فرم‌ها و فرآیندها را با زدن کد شخصی سازی کنند محدود می‌سازد.

در کل توسعه‌دهندگان، طرفدار نرم‌افزارهای BPM کم کد نیستند. سعی برای اجرای عملیات منطقی پیچیده بدون نوشتن مقداری کد، می‌تواند به معنای گذشتن از یک سری ویژگی‌های پیشرفته باشد. تنها راه اینکه متوجه شوید این بستر مناسب کسب کار شماست؛ استفاده و امتحان کردن آن است.

نرم‌افزار کم کد مزایای مختلفی برای سازمان‌ها با اندازه‌های مختلف و صنعتگران دارد. با کاهش چشمگیر زمان توسعه نرم‌افزار و توانا ساختن «شهروند-توسعه‌دهنده» ها دنبال کردن استراتژی اتوماسیون BPM ، از همیشه آسان تر می‌شود. با تجربه‌ی یک نسخه امتحانی رایگان Process Maker Enterprise میتوانید از توانایی‌های این نرم‌افزار در تسهیل مدیریت فرایندهای سازمان خود آگاه شوید. همچنین برای آشنایی بیشتر با قابلیت های فوق العاده این سیستم میتوانید با نرم افزار اتوماسیون اداری و فرایندهای فراگستر بصورت رایگان و بطور محدود کار کنید.

درخواست تنظیم جلسه دمو نرم افزار اتوماسیون اداری و فرایندهای فراگستر را دارم

اسکرول به بالا