آشنایی با BPMN

آشنایی با BPMN

همانطورکه در بخش قبل بدان اشاره شد، سناریوی فرآیند و مستند آن در ابتدای کار تحلیل می‌شود و به عنوان خوراک نرم‌افزار BPMS استفاده می‌شود. در ادامه برای پیاده سازی این سناریو نیاز دارید تا زبان مدلسازی فرآیندها (BPMN) را بدانید. در این مقاله و مقالات بعدی میخواهیم شما را با این زبان بیشتر آشنا کنیم.

اولین مرحله جهت پیاده‌سازی فرآیند تعریف مدل فرآیند می‌باشد. در این مرحله ما می‌بایست راه‌های اجرایی فرآیند و نحوه اجرای آن‌ها را به سیستم بفهمانیم تا اجرای سیستم BPMS از فرآیند همانگونه باشد که ما در سناریوی فرآیند تحلیل کرده‌ایم. جهت انجام این کار نیازمند زبان مشترک با سیستم BPMS می‌باشیم تا مدل فرآیندی را رسم کرده و سیستم نیز همانگونه آن را بفهمد که ما مدل کرده‌ایم؛ بدین منظور این بخش را به معرفی زبان استاندارد مدلسازی اختصاص داده‌ایم.

تاریخچه مدلسازی شامل استانداردهای مختلفی از جمله UML، Flowchart و … می‌باشد تا به استاندارد BPMN می‌رسیم. نرم‌افزار Bizagy BPMS زبان استانداردBPMN2 را برای مدلسازی می‌تواند ساپورت کند و از این زبان استفاده می‌نماید.

زبان BPMN ارایه شد تا بتواند پیچیدگی‌های واقعی کسب‌وکار را مدلسازی کند و شامل علایمی می‌باشد که این مهم را برقرار می‌سازد. از طرف دیگر این زبان استاندارد مورد قبول سازمان‌ها و شرکت‌ها در ایران و دنیا می‌باشد و می‌تواند ارتباط با سیستم‌ها و فرآیندها را مدل کند.

در ادامه این بخش علایم زبان BPMN را معرفی خواهیم کرد و الگوهای استانداردی را که این علایم در آن‌ها استفاده شده‌اند، شرح خواهیم داد تا نحوه استفاده از این زبان را در مدلسازی فرابگیریم.

سری مقالات آشنایی با علائم استاندارد BPMN:

همچنین در صورتیکه علاقه‌مند به دریافت این آموزش‌ها از طریق گوشی موبایل خود هستید میتوانید از طریق کانال تلگرام آکادمی BPM این آموزش‌ها را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا