مروری بر مفاهیم معماری سازمانی

تفاوت ساختار سازمانی و معماری سازمانی

تفاوت ساختار سازمانی و معماری سازمانی چیست؟

پاسخ این سوال را میتوانید در فایل صوتی زیر گوش دهید.

تفاوت ساختار سازمانی و معماری سازمانی ۱ 

تفاوت ساختار سازمانی و معماری سازمانی ۲

تفاوت ساختار سازمانی و معماری سازمانی ۳

متن فایل صوتی اول

معماری سازمانی و ساختار سازمانی دو مقوله کاملا جدا از هم هستند. تفکر سیستمی به ما حکم میکنه که ارتباطات اینها رو بدونیم. ساختار سازمانی خوراک و input اصلی معماری سازمانی هست. این دو مفهوم در جای خاص خودشون معنی پیدا میکنه.

ساختار سازمانی دستاورد اصلی سازمان‌های وظیفه‌گراست و یک چارت سازمانی بعنوان خروجی ایجاد خواهد کرد؛ که ساختار گزارش‌دهی، حوزه مسئولیت اختیارات و وظایف هر شغل سازمانی رو تعیین میکنه. و بازای هر شغل هم که در ساختار سازمانی تعریف شده لازم هست شاغلین مناسب رو براساس شرایط احراز اون تعیین کنیم.

اما بحث معماری سازمانی یه مفهوم دیگه است که ما عملا دوست داریم وضعیت موجود سازمان برمبنای سیستم‌های سازمانی شناسایی بشه. و وضعیت مطلوبی رو برای اون ترسیم کنیم و ارتباطات ما بین سیستم‌ها رو تعریف کرده و یک طرح انتقالی برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ترسیم کنیم که به این میگن معماری سازمانی.

متن فایل صوتی دوم

کلیه سازمانها چه به صورت وظیفه‌ای اداره بشن چه بصورت فرایندی مدیریت بشن؛ نیازمند این هستند که یک ساختاری داشته باشن که بصورت Top-Down و از بالا به پایین کلیه پوزیشن‌های سازمانی تعریف شده داشته باشن و روابط مابین اشخاص، افزاد و پرسنل سازمان در اون مشخص شده باشه.

سازمانها حتی اگر کوچک باشن در حد دو-سه نفر بایستی این تفویض اختیار و شناسایی حدود و صقور مسئولیت‌ها، وظایف و اختیارات در اون تعیین شده باشه. اما بحث معماری سازمانی بدرد سازمانهای بزرگ میخوره، عملا وقتی سازمانها بزرگ میشن نیازمند این هستن روابط بین function ها ، وظایف و کارکردهای اونها مشخص بشه. بخاطر همین معماری سازمانی نیاز هست.

مثلا معماری سازمانی در دولت کشور خودمون یک نیاز اصلیه. چون نهادهای متولی دارای ارتباطات مختلفی هستند که گاها غیرشفاف هست و نیازمند این هست که مشتری نهایی بفهمه که از کجا میتونه نیازش رو برآورده کنه و از چه مراحلی بایستی عبور کنه. در همچین ابعادی نیاز به معماری سازمانی مشخصا بیشتر حس خواهد شد اما بحث ساختار سازمانی رو همه شرکتها دارن.

متن فایل صوتی سوم

معمولا در این زمینه بحثی که خیلی مطرح میشه تفاوت معماری سازمانی با معماری اطلاعاتی هست. چون این دو مفهوم خیلی با همدیگه مشابهت دارن. اگر طرح تحول و طرح انتقالی وضعیت موجود به وضعیت مطلوب مبتنی بر IT باشه که شاید ۹۰% به بالای طرحهای تحول سازمانی متکی بر IT هم در کشور داره ترسیم و تدوین میشه ، اینهارو میگیم معماری اطلاعاتی.

اسکرول به بالا