مربع جادویی گارتنر بازار فناوری بین‌المللی

مربع جادویی گارتنر، اوج دقت و تحقیق در بازار فناوری بین‌المللی

موسسه گارتنر (.Gartner Inc) یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید و هر ساله جدولی چهارگوشه به نام Gartner Magic Quadrant برای شناسایی شرکت‌های سرآمد در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، خدمات مشتری، بازاریابی، زنجیره تامین و فروش ارائه می‌دهد و در این جدول چهارگوشه سمت و سوی بازار و بازیگران اصلی آن بازار را معرفی و رده‌بندی می‌کند.

تشخیص رقابت شرکت‌ها در بازارهای فناوری بین‌المللی

ارزیابی شرکت‌های تکنولوژیک بصورت طولانی مدت و بوسیله مقایسه مربع جادویی گارتنر در سال‌های مختلف به شما در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد. مجموعه ربع‌های جادویی گارتنر اوج دقت و تحقیق در یک بازار خاص است که به شما یک دید گسترده از موقعیت نسبی رقبای بازار در صنعت مربوطه می‌دهد. با دانستن روش گرافیکی ساده و مجموعه معیارهای ارزیابی ربع‌های جادویی قادر خواهید بود سریعا اطمینان حاصل کنید که ارائه‌دهندگان فناوری در یک محیط مشخص با چه کیفیتی اهداف بلندمدت و ایده‌آل‌های موردنظر خود را اجرا می‌کنند و اینکه چگونه در دیدگاه گارتنر به بازار عمل می‌کنند.

همچنین با مقایسه چند نمونه از جداول طی سال‌های متوالی دید مناسبی از روند تغییر جایگاه شرکت‌های سرآمد در زمینه موردنظر بدست می‌آورید.

مربع جادویی گارتنر دقیقا چگونه کار می‌کند؟

 

معانی بخشهای مربع جادویی گارتنر

موسسه گارتنر در هر یک از چهار بخش خود، گروهی از شرکت‌ها را بر حسب دو عامل اصلی بررسی کرده و جای داده است. این دو عامل عبارتند از:

  1. درک شرکت از تصویر آینده، داشتن بینش نسبت به آن (محور افقی)
  2. توانایی اجرایی شرکت با توجه به اهداف مقرر شده (محور عمودی)

چارک‌های مربع گارتنر بیانگر چیست؟

روش و فرایند بررسی این معیارها توسط موسسه فاش نمی‌شود و امتیازات کسب شده در مجموع جایگاه شرکت‌ها را در بازار در یکی از ۴ بخش مربع تعیین می‌کند. این بخش‌ها عبارتند از :

رهبران:

این شرکت‌ها در هر دو زمینه امتیازات بیشتری را کسب کرده‌اند و عموما دارای جمعیت بیشتر و پختگی در زمینه فعالیت تخصصی خود هستند.

چالشگران:

این دسته شامل شرکت‌هایی است که توانایی اجرایی بالایی دارند. اما در زمینه جامعیت بینش و تکامل اهداف درازمدت امتیاز پایین‌تری نسبت به رهبران کسب کرده‌اند و با کسب دید مناسبی در این راستا می‌توانند به عنوان چالش‌گر سهم بازار راهبران را به چالش کشیده و تهدید کنند.

ایده پردازان:

این شرکت‌ها امتیاز کمتری در زمینه اجرای اهداف بدست آورده‌اند اما در زمینه تکامل اهداف امتیاز بیشتری دارند. عموما این شرکت‌ها کوچکتر از چالشگران هستند و علی‌رغم داشتن دید مناسبی از آینده، جای پیشرفت محسوسی در زمینه افزایش قدرت اجرایی شرکت دارند.

فرصت جویان:

این دسته از شرکت ها در هر دو زمینه تکامل اهداف و قدرت اجرایی امتیاز کمتری نسبت به دیگران کسب کرده‌اند و عموما شرکت‌های تازه وارد به بازار هستند و سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند که گاها انواعی خاص از مصرف کننده را هدف می‌گیرند و وارد بخش‌های کلی بازار نمی‌شوند.

مقایسه جدول گارتنر در دو سال گذشته

حال که درک جامعی از نحوه کار این جدول کسب کردید، جداول سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ را برسی می‌کنیم:

مربع جادویی گارتنر برای مجموعه مدیریت فرایند کسب و کار هوشمند در سال 2015
مربع جادویی گارتنر برای مجموعه مدیریت فرایند کسب و کار هوشمند در سال ۲۰۱۵
مربع جادویی گارتنر برای مجموعه مدیریت فرایند کسب و کار هوشمند در سال 2017
مربع جادویی گارتنر برای مجموعه مدیریت فرایند کسب و کار هوشمند در سال ۲۰۱۷

نتیجه‌گیری از مقایسه دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷

اولین نکته‌ای که توجه را جلب می‌کند این است که سه رهبر بازار جایگاه خود را با بهبود یا پسرفت جزیی حفظ کرده‌اند. شرکت‌های Appian و Pegasystems رشد قابل توجهی در زمینه افزایش قدرت اجرایی داشته‌اند که باعث بالاتر قرار گرفته شدن آنها در بخش راهبران بازار شده است و بهترین جایگاه‌ها را برایشان به همراه داشته است.

دومین موردی که به وضوح توجه ما را به خود جلب می‌کند جای خالی چالشگران در سال ۲۰۱۵ است. با کمی دقت متوجه می‌شوید که شرکت K2 از گروه بازیگران بخش کوچک بازار و شرکت Oracle از بخش آینده‌نگرها این جای خالی را طی دو سال پر کرده‌اند. همچنین شرکت Bizagi یکباره در این دسته حضور یافته است که نشان از قدرت اجرایی بسیار بالای این شرکت است.

در گروه بازیگرانِ بخش کوچکی از بازار، دو شرکت جدید bpm’online و Bonitasoft را داریم که تازه واردهایی هستند که راهی طولانی برای پیوستن به چالشگرها و راهبران بازارِ عظیم نرم‌افزارهای BPM دارند.

با ما برای دریافت آخرین اخبار از شرکت‌های رهبر و چالشگر همراه باشید.

اگر مایل به یادگیری مباحث مدیریت فرایند و ابزارهای پرکاربرد آن هستید؛ میتوانید در کلاس‌های آنلاین یا حضوری آکادمی فراگستر شرکت کنید. همچنین از آنجایی که نرم‌افزار Bizagi از امنیت کافی برخوردار نیست ولی برای آموزش BPMS خوب است میتوانید از طریق لینک زیر در دوره‌های آموزشی این نرم‌افزار ثبت نام کنید.

اسکرول به بالا