شاخه یا Flow در زبان BPMN چیست؟

شاخه یا Flow در زبان BPMN چیست؟

در بخش قبلی درباره فعالیت یا Activity در BPMN صحبت کردیم و با آن آشنا شدید. در این قسمت درباره بخش دوم آن، یعنی شاخه یا Flow صحبت خواهیم کرد.

شاخه‌ها در BPMN تعریف می‌شوند تا تقدم و تاخر را در فرآیند و بین ایستگاه‌های کاری و در شرایط مختلف نشان دهند. اصلی‌ترین شاخه در BPMN شاخه فرآیندی یا Sequence Flow می‌باشد که در شکل زیر نشان داده شده است و حاکی از این است که ابتدا می‌بایست Task1 انجام شود و سپس کار خودکار به Task2 ارسال می‌شود تا انجام شود.

شاخه یا Flow

لازم به ذکر است که جریان فرآیند فقط از طریق Sequence Flow منتقل می‌شود و برای ایجاد جریان بین ایستگاه‌های کاری و دیگر علایم می‌بایست از این جریان استفاده کرد. جریان دیگری هم وجود دارد که به جریان ارتباط یا Association موسوم است. این ارتباط برای نشان‌دادن متن‌های گرافیکی مدل فرآیندی و نشان دادن ارتباط با ماژول‌هایی می‌باشد که در جریان فرآیند دخالتی ندارند و صرفا اطلاعاتی را به مدل فرآیندی اضافه می‌کند. به‌عنوان مثال در Task1 برای راهنمایی اینکه در شکل زیر از دستورالعملFO-123  استفاده شده است، به کار رفته است.

شاخه یا Flow2

در این بخش با یکی دیگر از علائم استاندارد زبان BPMN آشنا شدیم. در بخش بعدی به بررسی دسته دیگری از آن خواهیم پرداخت….

سری مقالات آشنایی با علائم استاندارد BPMN:

در صورتی که علاقه مند به دریافت این آموزش ها از طریق گوشی موبایل خود هستید میتوانید از طریق کانال تلگرام آکادمی BPM  این آموزش ها را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا