رویداد یا Event در زبان BPMN چیست؟

رویداد یا Event در زبان BPMN چیست؟

تا به اینجای کار با دو دسته از علائم استاندارد زبان BPMN  آشنا شده ایم. در این جلسه دسته دیگری از این علائم با عنوان “رویداد یا Event”ها را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم.

در همه فرایندها رویدادهایی وجود دارند که محقق می‌شوند. رویدادها اتفاقاتی هستند که در یک نقطه زمانی اتفاق می‌افتند و اصلا در یک بازه زمانی محقق نمی‌شوند.

شرایط فرآیند هم که رویدادی در آن وجود دارد به دو دسته قبل از محقق‌شدن رویداد و دقیقا بعد از محقق‌شدن رویداد تقسیم می‌شود. رویدادها به شکل علایمی به شکل دایره می‌باشند و معمولا منتظر خبری می‌باشند تا محقق شوند یا پس از احقاق خبری را بین نودهای مشخص مخابره می‌کنند.

رویدادها با توجه به ویژگی فوق به دو نوع رویدادهای دریافت‌گرا و رویدادهای پرتابی تقسیم می‌شوند. رویدادهای دریافت‌گرا منتظر می‌مانند تا اتفاقی رخ دهد و محقق شوند و رویدادهای پرتابی رویدادهایی هستند که به محض اینکه جریان فرآیند به آن‌ها برسد، محقق شده و خبری را مخابره می‌کنند. رویدادهای دریافت‌گرا رویدادهای توخالی و رویدادهای پرتابی رویدادهای توپر می‌باشند. در دو نمونه رویداد دریافت‌گرا و پرتابی برای رویداد Message در شکل زیر نشان داده شده است.

رویداد یا Event

به عنوان مثال وقتی جریان فرآیند به رویداد دریافت‌گرا Message بالا می‌رسد، کار در این رویداد منتظر می‌ماند تا این رویداد از یک فرآیند دیگر پیام دریافت کند تا محقق شود و کار بر روی جریان فرآیند ادامه یابد و اگر وقتی جریان فرآیند به یک رویداد پرتابی Message برسد، این رویداد محقق شده و پیامی را به فرآیند دیگر ارسال می‌کند و جریان بر روی این فرآیند ادامه پیدا می‌کند.

رویدادها همچنین به سه دسته رویدادهای آغازین، رویدادهای پایانی و رویدادهای میانی تقسیم می‌شوند که در ادامه بخش به تفصیل در رابطه با ویژگی‌های آن‌ها شرح داده خواهد شد.

سری مقالات آشنایی با علائم استاندارد BPMN:

در صورتی که علاقه مند به دریافت آموزش مدلسازی فرایندها از طریق گوشی موبایل خود هستید میتوانید از طریق کانال تلگرام آکادمی BPM این آموزش ها را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا