رابطه BPM BPR TQM

رابطه بین BPR ، BPM و TQM چیست؟ آیا هر نوع اصلاح فرایند BPR نامیده میشود؟

پاسخ این سوال را میتوانید در فایل صوتی زیر گوش دهید.

BPM ، BPR و TQM سه چهارچوب اصلی مدیریت فرایند در دنیا هستند و عملا مراحل گذار مدیریت فرایند برمبنای این سه تحول اساسی شکل گرفته . یعنی ابتدا TQM در ژاپن، BPR در غرب و نهایتا BPM در ایالت متحده. این سه روش ، چهارچوب و رویکرد برای مدیریت فرایند هستند.

آموزه‌ی اصلی BPR این است که یک Best Practice یا الگوی برتر برای فرایندها در یک صنعت وجود داره که اگه ما بخواهیم محصولات و خدمات یعنی همون خروجی‌های اصلی فرایند، به اون نحو احسنت برسند؛ بایستی این فرایندها رو بکار بگیریم، این فرایندها جدا از روش انجام کار، استاندارد انجام کار، منابع موردنیاز و تمام موارد دیگر در حوزه فرایند رو پوشش میده.

اما BPM عنوان میکنه که ما تنها راه‌حل اصولیمون BPR نیست. سازمان‌ها خودشون فرایندهایی دارند، مزیت‌های رقابتی مشخصی دارند، استاندارهایی دارند برای انجام امورات روزمره تکرارشونده خودشون. پس بهتره که ما از وضعیت موجود خودمون شروع کنیم.

حال رابطه بین BPM و BPR چیست؟

حال به اینکه میپردازیم که بعد از اینکه BPM به گفتمان مسلط در حوزه مدیریت فرایند تبدیل شد، جایگاه BPR چگونه تغییر پیدا کرد؟

ما در انتهای بحث BPM با این مواجه خواهیم شد که بعضی از فرایندها براساس روش انجام کار ما بسیار ار بهره‌وری (مجموع اثربخش و کارایی) دور هستند و عملا نشون دهنده اینه که ما فرایندهایی را ایجاد کردیم که توانایی و قابلیت این رو ندارند که سازمان رو به بهره‌وری برسونند. به همین خاطر گاها فرایندهایی که اثربخش نبوده و کارایی هم ندارند؛ روشون BPR انجام میشه.

پس برمی‌گردیم به سوال اصلی؛ اصولا اصلاح فرایندها روش‌های مختلفی داره. شما میتونید از بحث انتشار موفقیت داشته باشید، بحث اصلاح فرایند (که یعنی تعریف Action Plan های کوتاه مدت با صرف هزینه کم برای بهبود برمبنای حذف ریشه‌ای معضلات و مشکلات یک فرایند) وجود داره و BPR هم یکی از روش‌های اصلاحی یا تحولی وجود داره.

چون اصلاح کاری است که از وضعیت موجود شروع می‌کنیم و اون رو یک گام بهبود می‌دیم. اما با BPR ما فرایندهامون رو کاملا دگرگون و متحول می‌کنیم. پس اگرچه اون هم یه روش تحولی هست اما یک تحول انقلابی و یک تحول بیگ بنگی در فرایند محسوب میشه و پاسخ صریح سوال این است که ما فقط با BPR فرایندها رو متحول نمی‌کنیم، روش‌های متعددی وجود داره و یکی از اون‌ها BPR هست و اگر هم بخواهیم کلمه اصلاح رو اطلاق کنیم برای بهبود فرایندها بهتره. برای BPR تحول یا بازمهندسی جمله مناسب‌تری خواهد بود.

اسکرول به بالا