نرم‌افزار ویژوال پارادایم

کاربردهای نرم‌افزار ویژوال پارادایم (Visual Paradigm)

نرم‌افزار ویژوال پارادایم چیست؟ چه کاربردهایی در حوزه مدیریت فرایندهای کسب و کار دارد؟ کدامیک از Case-Tool ها برای مدیریت فرایند کسب و کار مناسب‌تر است؟ در این مقاله بطور کامل به بررسی ویژگی‌های نرم‌افزار ویژوال پارادایم می‌پردازیم.

ویژوال پارادایم چیست؟

در حوزه مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) نرم‌افزارهای گوناگونی جهت طراحی ، تحلیل و مدلسازی فرایندها وجود دارد. بدون شک بدون استفاده از نرم‌افزارها ، طراحی و پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای سازمان دچار اشتباه، دوباره‌کاری و خطای انسانی خواهد شد. به ابزارهای تجزیه و تحلیل فرایند اصطلاحا Case-Tools می‌گویند. لازم بذکر است که این ابزارها برای پیاده‌سازی BPM بکار نمی‌روند. یکی از قدرتمندترین ابزارها در حوزه طراحی و تحلیل فرایندها، نرم‌افزار ویژوال پاردایم است.

انواع CaseTools های مورد کاربرد BPM

معرفی این ابزارها بدین معنی نمی‌باشد که تنها در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار کاربرد داشته باشند. کاربردهای این نرم‌افزارها بصورت عمومی بوده و می‌توان از آنها در پروژه‌های معماری سازمانی، مدیریت فرایند، طراحی و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی و… بهره گیرید. منتها به تجربه ثابت شده است که هرکدام از آنها در یکی از این زمینه‌ها قوی‌تر ظاهر شده‌اند که در زیر به هریک اشاره می‌کنیم. برای حوزه BPM ، نرم‌افزار ویژوال پارادایم کاربرد بیشتری دارد که دلایل این انتخاب نیز در ادامه بیان خواهد شد. در زیر برخی از پرکاربردترین CaseTools های مورد کاربرد BPM بیان شده است:

  1. System architect (معماری سازمانی)
  2. Rational rose (طراحی و تحلیل سیستم)
  3. ARIS (مدیریت فرایند و مدلسازی فرایند برای ERP)
  4. Enterprise architect (طراحی و تحلیل سیستم)
  5. QPR
  6. Power designer (طراحی و تحلیل سیستم)
  7. Visual paradigm (مدیریت فرایند)
  8. Bizagi process modeler (مدیریت فرایند)

چرا ویژوال پارادایم برای مدیریت فرایندها مناسب‌تر است؟

از بارزترین ویژگی‌های ویژوال پارادایم که سبب کاربردی بودن آن برای BPM گشته؛ پشتیبانی از نمادهای مدلسازی BPMN 2، دیاگرام‌های جریان داده (DFD)، چارت‌های سازمانی و بسیاری از نمودارهای دیگر می‌باشد.

مهمترین وجه تمایز این نرم‌افزار مدل‌ساز با موارد مشابه خود و شاید دلیل محبوبیت آن، امکانات کامل و جامع آن برای تحلیل فرایندهاست. این نرم‌افزار دارای ابزارهای تحلیلی مناسبی مانند : ماتریس‌های تحلیلی Crud و RACI، شبیه‌سازی دیاگرام فرایند کسب و کار، تولید گزارشات تحلیلی و… است. همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانید به انیمیشن کردن نمودارهای فرایند کسب و کار پرداخته و آنها را بصورت پروژه در وب سایت منتشر کنید. (امکان تهیه مستندات و گزارش با فرمت HTML)

همچنین با استفاده از نرم‌افزار قدرتمند Visual Paradigm میتوان ۱۳ نمودار UML را رسم کرد. دیاگرام‌هایی نظیر: نمودار کلاس، نمودار موارد کاربری، نمودار توالی، نمودار ارتباطات، نمودار مولفه، نمودار استقرار، نمودار فعالیت، نمودار بسته (package diagram)، نمودار وضعیت ماشین (state machine)، نمودار شی، نمودار ساختار مرکب (composite structure diagram)، نمودار زمان‌بندی (Timing diagram)، نمودار Interaction overview.

از ویژوال پارادایم میتوانید در پروژه‌های مختلف مدیریت فرایندها با دیدگاه‌های گوناگون استفاده کنید. دیدگاه‌هایی مانند: دیدگاه سازمانی، دیدگاه داده‌ها، دیدگاه کارکردی، دیدگاه محصولی و دیدگاه کنترلی.

حتما بخوانید: تفاوت UML و BPMN

برخی از قابلیت‌های نرم‌افزار ویژوال پارادایم

  • قابلیت مدلسازی جنبه‌های مختلف نرم‌افزار از جمله فرایندهای تجاری ، نمودارهای UML و…
  • قابلیت ایجاد محدودیت برای مدلسازی فرایندها، امکان برقراری ارتباط فرایندها با use case، تولید کد java ، .NET و…
  • قابلیت تبدیل مدلهای فرایند ساخته شده به کد BPEL که برای Oracle BPEL Engine قابل استفاده است.
  • پشتیبانی از بسیاری از نرم‌افزارهای مکمل و مشابه جهت تبادل اطلاعات مدل طراحی شده با آنها.
  • قابلیت استفاده در بستر و سیستم عامل‌های مایکروسافت ویندوز، لینوکس و سیستم عامل مک.
  • قابلیت ترسیم انواع نمودارهای مکالمه، زنجیره فرایند رویدادمحور (EPC)، جریان داده (DFD)، نمودار فرایند کسب و کار، نقشه فرایند، چارت سازمانی برای مدلسازی فرایند کسب‌وکار
  • ایجاد و مدیریت واژه‌نامه برای اصطلاحات پروژه که از متن باتوجه به نیازهای مشتری شناسایی و ثبت میکند.
  • امکان مدلسازی بصورت مشارکتی و تیمی را فراهم می‌کند.
  • شبیه سازی اجرای فرایندها جهت مطالعه مصرف منایع ، شناسایی گلوگاه‌ها و بهبود کسب و کار
  • تعامل خوب با نرم‌افزارهای دیگر و امکان گرفتن خروجی با پسوندهای گوناگون

کلام آخر:

طراحی یک مدل برای سیستم‌های نرم‌افزاری قبل از ساخت یا بازساخت آن به اندازه داشتن نقشه برای ساختن یک ساختمان ضروری است. طراحی مدلهای کارآمد و دقیق در برقراری ارتباط بین افراد پروژه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. درمیان تمامی نرم‌افزارهای case-tool موجود در بازار ویژوال پارادایم بهترین ابزار تحلیل و طراحی مدیریت فرایندها شناخته میشود. این نرم‌افزار با دارا بودن خصوصیات و کاربردهای فراوان بسیار محبوب‌تر و کارآمدتر از دیگر نرم‌افزارها معرفی و استفاده می‌گردد.

دوره‌های در حال برگزاری آکادمی فراگستر

اسکرول به بالا