استقرار BPMS در سازمان

نیازهای سازمان جهت استقرار BPMS

برخی از مدیران نمی‌دانند آیا سازمان آنها برای استقرار BPMS آمادگی‌های لازم را دارد یا خیر. در این مقاله به این نکته می‌پردازیم که یک کسب و کار کوچک یا بزرگ و حتی سازمانهای دولتی قبل از استقرار BPMS به چه مواردی نیازمند هستند؟

جهت استقرار یک پروژه موفق BPMS سه بخش در سازمان درگیر هستند.

  1. تیم پیمانکار (فروشنده BPMS)
  2. تیم کارفرما (تیم پیاده سازی فرایندها)
  3. اراده‌ای از طرف کارفرما (مدیریت سازمان)

اگر در هر سازمان این سه بخش بصورت کامل حضور داشته و تمامی نقشهای خود را بدرستی ایفا کنند ؛ پروژه استقرار BPMS با نتیجه مطلوب به سرانجام خواهد رسید. البته در انجام یک پیاده سازی موفق مسلما صبر و شکیبایی مدیران و کارمندان بسیار ضروری میباشد.

وظایف مدیران سازمان در پروژه استقرار BPMS

طی تجربیات استقرار BPMS در سازمانها ، در پروژه‌هایی که مدیریت سازمان با تیم استقرار همکاری کرده و کارمندان خود را ملزم به خروجی‌های منطقی و مطلوب کرده است؛ پروژه نتیجه بسیار خوبی داشته است. ولی در هر سازمانی که مدیریت با پروژه همراه نبوده و تیم استقرار به تنهایی تمامی مراحل را پیش برده‌اند؛ احتمال شکست پروژه بسیار بالا بوده است.

عموما در سازمانهای خصوصی بدلیل اینکه تصمیم‌گیرنده و پرداخت کننده هزینه پروژه مدیرعامل است، وی کارکنان خود را موظف به همکاری کرده و نتیجه پروژه مطلوب‌تر خواهد بود. مدیر شرکت در این شرایط کارمندان را به اندازه هزینه پرداخت شده و وظایف محوله بازخواست خواهد کرد.

در شرکتهای دولتی عموما تیم IT بدلیل آگاهی از فواید بسیار استقرار BPMS در سازمان پیگیری‌های لازم را انجام میدهند و هزینه‌ها را تماما پرداخت کرده و نرم‌افزار را خریداری میکنند. اما هنگام پیاده‌سازی بدلیل مشغله‌های بسیار مدیریت سازمان پیگیری‌های موردنیاز برای بهره‌برداری موفق از پروژه انجام نشده و استقرار BPMS در بیشتر موارد با شکست مواجه میشود.

عوامل موثر در استقرار موفق نرم‌افزار BPMS

  • نگاه صحیح فروشنده و خریدار به استقرار BPMS:

    از مهمترین عوامل موفقیت در پروژه BPMS وجود دید صحیح در هر دو طرف (خریدار و فروشنده) است. فروشنده باید از همان ابتدا کارکردها و قابلیت‌های سیستم BPMS را بطور شفاف بیان کرده و از بزرگنمایی خودداری کند. همچنین خریدار باید با تیم پیاده‌سازی همکاری کرده و سعی در اصلاح بدنه سازمان و ایجاد نگاه صحیح در مدیران و کارکنان داشته باشد. این امر سبب میشود مدیریت و کارکنان از BPMS توقع معجزه نداشته باشند.

  • انتقال دانش از فروشنده به خریدار:

    بدلیل ماهیت سیستم BPMS لازم است که همواره در سازمان اصول و روندهای مشخص انجام شود. BPMS زمان ساخت و تولید را کاهش خواهد داد لیکن سایر فازهای تولید از جمله تحلیل و یا استقرار کماکان نیازمند تلاش مستمر خواهد بود. به همین علت امکان حضور دائم فروشنده در کنار خریدار میسر نیست. پس باید در طول زمان پیاده سازی ، تیم خریدار آموزشهای لازم و مهارتهای کافی را کسب نمایند.

از مهمترین پیش نیازهای استقرار BPMS در سازمان شفاف سازی است. مدیران باید از BPMS توقع سیستم هایی مانند سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) ، سیستم مالی، سیستم خزانه داری، سیستم انبارداری ، سیستم فروش و… که جزو سیستم های داده محور بشمار میروند را نداشته باشند. BPMS اصولاً در تولید سیستم‌های فرایند محور یا بعبارت دیگر کارتابل بیس بکار میرود.

حتما بخوانید: الزام استفاده از BPMS پس از پیاده‌سازی اتوماسیون اداری

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم ، بهتر است قبل از پیاده‌سازی BPM در شرکت ، آموزش به کارکنان و افزایش آگاهی آنها را جدی بگیرید. کانال تلگرام آکادمی فراگستر بصورت رایگان آموزش‌های لازم را تهیه و منتشر کرده است. همچنین در آپارات فراگستر می‌توانید فیلم‌های آموزشی را بصورت رایگان مشاهده کنید.

اسکرول به بالا