تاثیر Blockchain در BPM

تکنولوژی Blockchain چه تاثیری در BPM خواهد داشت؟

BPM را می‌توان بعنوان یک چارچوب اتوماسیون دیجیتال در نظر گرفت که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اثربخشی و توانایی‌شان برای فعالیت پیوسته را بهبود بخشند. BPM فرایندهای داخل یک سازمان را که در آن مشارکت‌کنندگان بطور معمول به یکدیگر اعتماد می‌کنند، ساده‌سازی می‌کند. مدیریت فرایندهای کسب‌وکار بخاطر طراحی، اجرا، پایش و بهبود فرایندهای کسب‌وکار مورد توجه قرار گرفته است. سیستم‌هایی که اجرای فرایندها را مورد حمایت قرار می‌دهند، بصورتی گسترده توسط شرکت‌هایی که فرایندهای درون سازمانی را تسهیل و خودکار می‌سازند؛ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

چالش‌های BPM

مهمترین چالش پیش‌روی پلتفرم‌های BPM موجود، آن است که داده‌ها بطور معمول در سیلوهای سازمانی ذخیره می‌شوند. از طرف دیگر، فرایندهای کسب‌وکار به داده‌هایی از سیستم‌های اطلاعاتی متکی هستند که خارج از کنترل می‌باشد. به گونه‌ای که نه فقط پیچیده و گران قیمت هستند؛ بلکه اغلب منجر به داده‌های قدیمی و ناسازگار می‌شوند.

 

ویژگی‌های فناوری بلاک‌چین

هسته اصلی blockchain یک روش بسیار امن مبتنی بر همکاری جهت ضبط معاملات و ذخیره‌سازی داده‌ها است. بلاک‌‎چین امروزه بصورت گسترده بعنوان پاسخی به اعتماد و برخی موضوعات مرتبط با شفافیت در شبکه‌های کسب‌وکار ، مورد پذیرش قرار گرفته است. این موضوعات عبارتند از:

  • مشارکت کنندگان در شبکه از یک دفتر کل مشترک برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.
  • تراکنش‌ها از طریق یک پروتکل که عموما مورد پذیرش است، اعتبارسنجی می‌شوند.
  • قراردادهای هوشمند، تراکنش‌ها بین مشارکت کنندگان را کنترل می‌کنند و از اینرو، نیازی به اعتماد متقابل نیست.
  • یک بلاک‌چین قابل قبول، ضمانت می‌کند که تمامی اطلاعات و تراکنش‌ها بر روی بلاک‌چین، تنها برای اعضای شبکه که مجاز به دسترسی هستند، موجود خواهد بود.

 

تاثیر استفاده از Blockchain در BPM

در یک راهکار که ترکیبی از BPM و Blockchain می‌باشد، دفترکل مشترک، یک رابط برای فرایندهای کسب‌وکار ایجاد می‌کند. در مجموع، رویدادهای کسب‌وکار در بلاک‌چین، فرایندهای کسب‌وکار را با اطمینان از اینکه به رویدادها در زمان مناسب واکنش صورت می‌گیرد، آغاز کرده و یا به آنها ادامه می‌دهند.

ترکیب BPM و بلاک‌چین، کمک می‌کند تا سازمان‌ها به مرحله بعدی در یکپارچگی و اتوماسیون فرایندهای کسب‌وکار ، راه پیدا کرده و از این طریق بطور قابل توجهی، فرایندهای کسب‌وکارشان را بهبود بخشند. در نتیجه؛ دسترسی سریع به داده‌های موجود در فضای مشترک باعث از بین بردن تنگاها، استفاده از قراردادهای هوشمند برای اعتبارسنجی، امکان تصمیم‌گیری بهتر، انعطاف پذیری بیشتر و در نهایت چابکی در فرایندهای کسب و کار خواهد شد.

بعنوان مثال در فرایند زیر مشاهده می‌کنید که هنگامی که فرآیند کسب‌وکار شروع می‌شود، با شبکه مالکیت دیجیتال ارتباط برقرار می‌کند تا خواص دیجیتال را از شبکه کسب‌وکار بازیابی کند. در پایان این روند، یک تراکنش در شبکه دیجیتالی برای بروزرسانی اطلاعات انجام می‌شود. بین آغاز و پایان روند، یک فرآیند عمومی است که هر عمل موردنیاز برای کار با داده‌ها را اجرا می‌کند.

 

نحوه پیاده‌سازی تکنولوژی Blockchain

 

  • در ابعاد کوچک شروع کنید:

    بلاک‌چین ، هنوز یک فناوری تازه است و بسیاری از محدودیت‌های آن بسته به مقیاس رشد پروژه‌تان، آشکار می‌شود. از این طریق می‌توان از سیستم‌های قبلی به آرامی عبور کرده و برای چالش‌های پیش‌رو ، آمادگی بیشتری داشت.

  • ابعاد درست شبکه را پیدا کنید:

    در یک شبکه بلاک‌چین، یک توافق در میان اکثریت مشارکت کنندگان موردنیاز است تا تایید شود که داده‌های اضافه شده به بلاک‌چین، معتبر هستند. تعداد مشارکت کنندگان در شبکه بلاک‌چین باید به اندازه کافی زیاد باشد تا از این مسئله ممانعت کند که تعداد اندکی از کاربران بتوانند با بدست آوردن اکثریت، داده‌های نادرست در شبکه وارد نمایند.
    از طرف دیگر، یک پتانسیل موجود در شبکه‌های Blockchain، آن است که هویت و تراکنش‌هایی که هر مشارکت کننده خواهد داشت، شفاف می‌باشد. برخی از شرکت‌ها ممکن است متقاضی این سطح از شفافیت نباشند و بنابراین، میزان مشخصی از اطلاعات را محرمانه نگه خواهند داشت. این اطلاعات، مثلا از قبیل هویت عرضه کنندگان آنها و یا مبالغ منتقل شده در هر تراکنش می‌باشد.
    بنابراین، شبکه بلاک‌چینی که مدنظرتان است، باید به اندازه کافی، کوچک هم باشد تا مشارکت کنندگان در شبکه را محدود کرده و از اینکه اطلاعات محرمانه در سطوح موردنظر باقی خواهند ماند، اطمینان حاصل شود.

  • چه زمانی از آن استفاده کنید:

    لازم نیست در یک شبکه خصوصی که به تمامی شرکت کنندگان آن اعتماد دارید از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده کنید. همچنین در شبکه‌های کوچک که حجم معاملات کمی دارند از نظر هزینه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات و کندی شبکه، استفاده از بلاک‌چین بصرفه نمی‌باشد. برای حصول بهترین نتیجه از تکنولوژی بلاک‌چین، باید از آن برای شبکه‌هایی استفاده کنید که اعتماد شرکت کنندگان آن ناشناخته است. همچنین برای معاملات بزرگ و با تعداد تکرار کم که امنیت بیشتر مورد توجه است.

 

چالش‌های اصلی بلاک‌چین

 

۱- امنیت:

حتی اگر الگوریتم‌هایی را که برای نوشتن کدهای بلاک‌چینی که استفاده می‌کنید، تست و تایید کنید؛ باز هم امکان بروز رخنه‌های امنیتی در نرم‌افزار مورد استفاده‌تان وجود دارد.

۲- هزینه:

یک مشکل بزرگ پیش‌روی پذیرش فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین، هزینه پیاده‌سازی آنها، خصوصا در صورت شکست پروژه می‌باشد. بیشتر هزینه، مربوط به سرورهای اضافی است که جهت نگهداری مقادیر بسیار زیاد داده‌هایی که به بلاک‌چین اضافه شده‌اند، موردنیاز خواهد بود.

۳- سرعت:

تراکنش‌هایی که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند، معمولا کندتر بوده و احتمالا در صورت افزایش تراکنش‌ها، کندتر هم خواهد شد.

۴- قابلیت مشاهده:

سایر افرادی که در شبکه بلاک‌چین حضور دارند، می‌توانند تراکنش‌ها و داده‌های خصوصی‌تان را مشاهده کنند. البته این هم نقطه ضعف و هم نقطه قوت آن است.

 

کلام آخر

فناوری بلاک‌چین هرگز تا بدین اندازه مورد تقاضا نبوده است. این فناوری به همراه نرم‌افزار BPM می‌توانند گردش کار در سازمان‌ها را خودکار نمایند. بعلاوه این فناوری بعنوان مکمل ابزارهای موجود در نرم‌افزار BPM ، این امکان را فراهم می‌سازد تا حتی کاربران غیرتکنیکی هم از مزایای بلاک‌چین استفاده کنند و از این منظر دسترسی به آن را از طریق رابط کاربری آسان BPM فراهم می‌نماید.

 

اسکرول به بالا