تفاوت نرم‌افزار ویژوال پارادایم با بیزاجی

۵ تفاوت نرم‌افزار ویژوال پارادایم با بیزاجی

نرم‌افزارهای بسیاری برای یکپارچه‌سازی و مدیریت فرایندهای سازمان و درواقع مستندسازی آنچه در سازمان رخ میدهد طراحی و پیاده‌سازی شده است. در ایران نیز برخی از این نرم‌افزارها نظیر پروسس میکر، ویژوال پارادایم و بیزاجی مودلر و… مورد استفاده قرارگرفته‌اند.

بسیاری از فراگیران آکادمی فراگستر در مورد کاربردها و تفاوتهای نرم‌افزار ویژوال پارادایم با بیزاجی استدیو از ما سوالاتی پرسیده‌اند. در این مقاله ۵ تفاوت مهم این دو ابزار را بیان میکنیم. در ابتدا لازم میدانیم جهت آشنایی بیشتر کاربردهایی از هر دو نرم‌افزار را شرح دهیم.

نرم افزار ویژوال پارادایم

ویژوال پارادایم (Paradigm Visual) نرم‌افزاری قدرتمند در طراحی فرایند کسب‌وکار میباشد و تابحال توانسته توجه کاربران زیادی را در حیطه‌های مالی، مدلسازی فرآیندها و… به خود جلب کند. این نرم‌افزار از نمادهای مدلسازی فرایند (BPMN2.0) و انواع نمودارهای سازمانی پشتیبانی میکند. ازجمله کاربردهای ویژوال پارادایم میتوان به مدلسازی فرایندهای کسب‌وکار، شبیه‌سازی مدلسازی داده با استفاده از نمودار رابطه موجودیت، تحلیل فرآیندها و… اشاره کرد.

دیگر قابلیت مهم این نرم‌افزار که آن را برجسته ساخته؛ کاربرد آن در مدلسازی از دیدگاه‌های مختلفی مانند دیدگاه سازمانی، دیدگاه داده‌ها، دیدگاه کنترلی، دیدگاه محصولی، دیدگاه کارکردی است.

نرم‌افزار بیزاجی

واژه مرکب bizagi از دو واژه “کسب‌وکار (business)” و “چابکی (agility)” تشکیل شده است. این نرم افزار یک نرم ‎افزار طراحی و توسعه برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار محسوب می‎شود. بیزاجی (Bizagi) یک مجموعه کامل BPM را بصورت سه محصول ارائه می‎دهد که برای اتوماسیون فرایندهای تجاری مورد استفاده قرار می‎گیرند. این سه محصول اصلی به نام‌های Bizagi BPMN Modeler، Bizagi Studio و Bizagi Engine نامگذاری شده است.

نرم افزار بیزاجی (Bizagi) معمولا در مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار، مدلسازی فرایندها، اتوماسیون فرایند، تبدیل کسب‌وکار، توسعه اپلیکیشن‌های کم‌کد (low-code) و مدیریت موردی، کاربرد دارد.

خوب است بدانید: مقایسه موشکافانه نرم‌افزارهای ProcessMaker و Bizagi

۵ تفاوت نرم‌افزار ویژوال پارادایم با بیزاجی

  1. نرم‌افزار بیزاجی استدیو یک bpms است. این جمله بدان معنی است که bizagi studio یک نرم‌افزار مدیریت فرایند با قابلیت اتوماسیون و اجرای فرایندهای سازمان می‌باشد. درحالیکه نرم‌افزار ویژوال پارادایم دارای قابلیت اتوماسیون فرایندها نیست. در واقع از این جنبه این دو نرم‌افزار قابل قیاس نیستند.
  2. بیزاجی جهت راحتی کار مدلسازها قسمتی از نرم‌افزار خود را صرفا برای مدلسازی فرایندها بصورت کاملا جدا با عنوان bizagi modeler در اختیار کاربران قرار داده است. بدینوسیله کاربران قادرند از مدلهای طراحی شده در نرم‌افزار خروجی گرفته و در سایر BPMS های بکارگیرنده زبان BPMN2.0 مدل خود را وارد کنند. در صورتیکه ویژوال پارادایم خروجی قابل ورود به BPMSها را ندارد.
  3. نرم‌افزار ویژوال پارادایم قابلیتهای بسیار قوی جهت مستندسازی فرایندها را دارا می‌باشد که در این زمینه میتوان از شناسنامه فرایند نام برد. ولی در نرم‌افزار بیزاجی مدلر نهایتا امکان تعریف فیلدهای اطلاعاتی موردنیاز فرمها در اختیار کاربر قرار داده شده است. البته این قسمت نیز قابلیت ورود به BPMSها را نداشته و باید مجددا دیتای موردنیاز مدل گردد.
  4. ویژوال پارادایم تمامی نمادهای متد bpmn2 را پوشش میدهد. درحالیکه بیزاجی مدلر تعدادی از نمادها را پشتیبانی نمیکند. البته این امر بدلیل قابلیت ورود مدلهای بیزاجی در BPMSها است و هر نمادی که در بیزاجی مدلر وجود دارد بایستی تمامی کدهای آن برای معرفی به اتوماسیون نیز در نرم‌افزار برنامه‌نویسی شده باشد که مسلما کار سختی است.
  5. بیزاجی دارای شبیه ساز خوب ولی نه چندان قوی است. در حالیکه ویژوال پارادایم شبیه ساز بسیار قوی دارد.

کلام آخر:

مدیریت فرایندهای سازمان بدون بکارگیری یک CaseTool مناسب علاوه‌بر زمانبر و پرهزینه بودن؛ قطعا همراه با اشتباه، دوباره کاری و خطای انسانی خواهد بود. نرم‌افزار Bizagi Process Modeler تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های یک CaseTool را دارا می‌باشد.

اسکرول به بالا