APQC چیست؟ و چه ارتباطی با BPMN دارد؟

چارچوب فرایندی APQC و کاربرد آن چیست؟ ارتباط آن با BPMN چیست؟

پاسخ این سوال را می‌توانید به‌طور کامل در فایل صوتی زیر گوش کرده یا متن آن را در پایین صفحه مطالعه کنید.

متن فایل صوتی

عرض سلام دارم خدمت دوستان

در مورد سوالی که مطرح نمودید، APQC انجمن ملی بهره‌وری و کیفیت آمریکا است. این نهاد به‌صورت راسا اعضا خودش رو در سازمان‌ها بکار میگیره. برای شناسایی بهترین فرآیندها و فرآیندهایی که تغییر پیدا میکنن یا بهبودهایی رو اونها حاصل میشه؛ در سازمان‌های مختلف که اعضای APQC در اونجا مستقر هستند؛ شناسایی میشه و بهترین روش‌ها رو طی چارچوب‌ها و کتابخانه‌های فرآیندی منتشر میکنه.

این انجمن با توجه به اینکه به‌صورت غیرانتفاعی اداره میشه؛ در اصل بصورت رایگان قسمتی از چارچوب طبقه‌بندی فرآیندها یعنی در یک صنعت مشخص است؟ یا در یک سازمان معین؟ چه فرآیندهایی باید به‌صورت الزامی در سازمان وجود داشته باشه؟ شناسایی میکنه. و اون رو توسط یک چارچوب آبشاری در ۵ سطح که از کلان فرآیندها شروع میشه و به فعالیت‌ها ختم میشه به‌صورت رایگان ارائه میده.

اما انجمن APQC بخشی از مراجع دانشی مرتبط با این فرآیندها رو هم به‌صورت پولی در حد ۵۰ تا ۲۰۰-۳۰۰ دلار و در قالب مقالات و کتبی ارائه میده.

چارچوب APQC چیست؟

چارچوب APQC که با عنوان Process Classification Framework یا PCF شناخته می‌شود، فهرستی از سلسله مراتب فرآیندهای مدیریتی و عملیاتی کسب و کار است و شامل ۱۲ دسته بندی کلی از فعالیت‌های سازمان می‌شود. این دسته‌بندی‌ها به بخش‌ها و واحدهای کوچکتری به نام گروه فرآیند و بیش از هزار فرآیند و فعالیت‌های مربوط به آنها تقسیم می‌شوند. در تصویر زیر می‌توانید نمایی کلی از چارچوب APQC یا PFC و دسته‌بندی‌های آن را مشاهده کنید:

چارچوب APQC
چارچوب APQC

اعدادی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، شماره شناسایی اجزاء فرآیند نام دارند. هر عنصر فرآیند در چارچوب APQC دارای یک شماره شناسایی اختصاصی است. این شماره، امکان مقایسه عناصر فرآیندها را برای شما به راحتی فراهم می‌کند. این اعداد به صورت سلسه مراتبی نوشته می‌شوند (مانند ۲.۶.۱) و به شما کمک می‌کنند تا یک عنصر فرآیند را با کمک سلسله مراتب آن به سرعت پیدا کنید.

اجزاء چارچوب APQC شامل موارد ذیل است:

  • دسته بندی فرآیندها: فرآیندها، بالاترین سلسله مراتب در چارچوب APQC هستند. این فرآیندها به ۱۲ دسته تقسیم می‌شوند و شامل فرآیند‌های عملیاتی مانند “توسعه و مدیریت محصولات و خدمات” و فرآیندهای خدمات مدیریتی و پشتیبانی مانند “توسعه و مدیریت سرمایه انسانی” می‌شوند. “در این چارچوب، فرآیند مجموعه ای از عناصر لازم برای تحقق یک نتیجه خاص است.
  • “فعالیت” یکی از عناصر هر فرآیند است که برای اجرای آن پیگیری می‌شوند.
  • “وظیفه” جزئی از فعالیت‌ها است که برای انجام فعالیت ضروری هستد. وظایف ریزترین جزء چارچوب APQC هستند که در صنایع و سازمان‌های مختلف متفاوت اند.

ارتباط BPMN با استاندارد APQC چیست؟

در رابطه با اینکه آیا با BPMN در رابطه ارتباط هست؟ BPMN استاندارد مدلسازی فرآیندها هست. یعنی عملا وقتی ما می‌خواهیم یک تصویر تحلیلی گرافیکال از جریان کار در سازمان رو ترسیم کنیم؛ می‌تونیم از BPMN و استاندارد اون استفاده کنیم. ارتباط اونها هم اینه که شما می‌تونید همین جریان‌های فرایندی‌تون رو که در APQC نمایش داده شده با BPMN ترسیم کنید.

حالا اینکه در برخی از سازمان‌ها مثل مایکروسافت چون خود ERP شون منطبق با مدل APQC هست شما اگر دسترسی داشته باشید به یه همچین ERP هایی مثل داینامیکس؛ می‌تونید ببینید تمام اون جریان فرآیندهایی که در APQC شناسایی شده با استاندارد BPMN ترسیم شده.

الگوبرداری از مدل مرجع APQC

جهت استفاده از مطالب این انجمن هم می‌تونید در سایت APQC.org ثبت نام کنید. چارچوب و طبقه‌بندی‌ها رو ببینید. می‌تونید تو این سایت شناسنامه فرآیندها رو ببینید. در بخش knowledge management می‌تونید مبتنی بر سرچ‌هایی که خودتون انجام میدید، در راستای بعضی از فرآیندها که همه فرآیندها هم کد یونیک دارن اونجا و در پرانتز با ۵ رقم شناسایی میشن می‌تونید سرچ کنید و در رابطه با اون فرآیندها و حول اون فرآیندها اطلاعات بیشتری رو کسب کنید.

بیشتر بخوانید: چارچوب های دسته بندی فرآیندها براساس مدل مرجع APQC

اسکرول به بالا