فازهای اجرایی BPR

فازهای اجرایی BPR (بازمهندسی فرایند) چیست؟

فازهای اجرایی BPR (بازمهندسی فرایند) چیست؟

به این پرسش در فایل صوتی زیر بصورت کامل پاسخ داده شده است.

فازهای اجرایی BPR (بازمهندسی فرایند)

فازهای اجرایی BPR

متن فایل صوتی

سلام. وقتتون بخیر. در مورد سوالی که مطرح نمودید واقعیت اینه که در ایران بحث BPR خیلی شناخته شده تر نسبت به دیگر روشهای فرایندمحوری هست. در کل دنیا اما یه مدتی هست که دارن خیلی کمتر روش کار میکنن. معمولا روشهای بازمهندسی فرایند (BPR) بالا به پایین است و بصورت top-down یک ساختار آبشاری و waterfall تهیه میکنند. یک roadmap کاملا سخت و یک منطق کاملا سرد داره برای اجراش. بایستی فازهای اجرایی BPR حتما بصورت مشخص در یک roadmap معین با یک زمانبندی مشخص انجام بشه.

روشهای اجرایی مختلفی وجود داره. با توجه به اینکه بازمهندسی توسط سازمانهای مختلف انجام میشه و یک متولی منحصربفرد مثل BPM یا خیلی از روشهای دیگه نداره؛ تنوع روش وجود داره. در همه این روشها معمولا یک استاندارهایی برای گامهای اصلی تعریف میکنند. فرمهای مشخص از گزارشات معین. دقیقا مثل استقرار ابزارهای اطلاعاتی که مثلا ماکروسافت SureStep داره، اوراکل OUM داره، یا مثلا SAP برای خودش SAPP داره. تمام اینها گام به گام مراحل رو تعریف کردند.

اما خب یه مجموعه‌ای به اسم مجموعه آقای دکتر کتینگر و همکاراش اومدن ۲۵ تا مدل تجربه شده جهانی رو بررسی کردند. در ۶ گام اصلی اومدن یک چهارچوب جدید که معمولا تناظر یک به یک و حاصل از مپ کردن بقیه روشها بود شکل دادند که با تصویرسازی، راه اندازی، تشخیص، طراحی مجدد، نوسازی و ارزیابی انجام میشه. هرکدومش مراحل خاص خودش رو داره و فرمهای مشخصی رو براش تعریف کردند که با یک استاندارد خاص تکمیل خواهد شد.

اما اینکه فازهای اجرایی BPR در کدام صنعت میخاد پیاده‌سازی بشه؟ مشکل دقیقا تو اون سازمان در یک اسکوپ مشخص تعریف شده یا در یک فاز وسیعی بایستی انجام بشه. و خیلی سوالهای دیگه میتونه محدوده پروژه رو تغییر بده.

اسکرول به بالا