تیم توسعه دهنده BPMS

تیم توسعه دهنده BPMS

سازمان ما دارای افرادی با تخصص­‌های تحلیلگر فرایند، برنامه نویس، گزارش ساز و طراح می­باشد آیا این افراد می­توانند مستقل از یکدیگر به پیشبرد پروژه BPMS سازمان ما کمک نمایند؟

بله، اجرایی نمودن فرایندها در BPMS فراگستر نیاز به دانش تحلیل، برنامه‌­نویسی و طراحی ندارد و تمامی قسمت­ها بصورت Wizard ساخته می­شود.

هر فرد پیگیر و کوشا که توانایی مدیریت پروژه را داشته باشد تنها با آموزشهایی که از سمت شرکت فراگستر داده می­شود خواهد توانست فرایندهای سازمان متبوع خود را اجرایی و عملیاتی نماید، لیکن BPMS فراگستر محیطی قدرتمند، تعامل پذیر و قابل گسترش را در اختیار افراد پروژه قرار می­دهد تا تمامی افراد بتوانند از توامندی‌های خود در سفارشی‌سازی محیط و افزودن قابلیت­ها متناسب با نیازمندی­های سازمان خود گام بردارند.

نقش افراد در پروژه BPMS

تحلیلگر فرایند

تحلیلگر فرایند

تحلیل­گر فرایند با توجه به دانش مدل­سازی خود خواهد توانست در مدل­سازی فرایند­ها نقش کلیدی را ایفا نماید.

مهندسین صنایع با زبان مدل­سازی فرایند BPMN آشنا می­باشند و خواهند توانست پس از طراحی مدل فرایند در Visio آن‌را تحویل مدیر پروژه دهند تا مدیر پروژه آن‌را در BPMS، وارد (Import) نماید.

گام اول در ساخت فرایند تکمیل شد.

طراح فرم

طراح فرم

طراح فرم در مرحله اول شروع به گردآوری فرم­های کاغذی که قرار است در فرایند طراحی شود می‌­پردازد.

برای مثال در فرایند مرخصی، طراح فرم اقدام به جمع‌­آوری حکم‌­های مرخصی ساعتی، روزانه، بدون حقوق، استعلاجی و غیره می­نماید.

طراح فرم پس از طراحی فرم­ها در office word، فایل­های word را به مدیر پروژه تحویل می­دهد.

مدیر پروژه پس از تجزیه و تحلیل فرم و مشخص نمودن فیلدهای لازم در فرایند، اقدام به ساخت “مدل داده” و “تعریف فرم­ها” می­کند.

حتما بخوانید: کدام واحد سازمانی، پروژه BPM را بهتر مدیریت می‌کند؟

پس از اتمام مراحل فوق­‌الذکر، گام­ دو و سه فرایند تکمیل می­شود.

در صورتی که طراح فرم آشنایی لازم با CSS ,Java script و HTML داشته باشد، پس از تکمیل فرایند می­تواند ظاهر پروژه را بنابر نیاز سازمان خود تغییر دهد و در صورت نیاز از کنترل­های سفارشی شده فراگستر و یا کنترل­های JavaScript استفاده نماید.

برنامه نویس

برنامه نویس

برنامه­‌نویسان در صورت توانایی در تحلیل فرایندهای سازمان بهترین گزینه برای مدیریت پروژه BPMS می­باشند.

برنامه­‌نویسان در وهله­‌ی اول “قوانین لازم” جهت اجرایی نمودن فرایند را گردآوری می­کنند، برای مثال در فرایند مرخصی می­توان قوانین زیر را تهیه نمود:

  1. <Leave.EndDate> > <Leave.StartDate>
  2. برای مرخصی ساعتی: <Leave.EndDate>-<Leave.StartDate> < 3 Hours
  3. مانده مرخصی لازم برای مرخصی را داشته باشد: <Leave.EndDate>-<Leave.StartDate> >= <Leave.Remain>
  4. If (<Leave.EndDate>-<Leave.StartDate> > 3 Days) then Need approves from “HR Manager”

بیشتر بدانید: نقش مالک فرایند و مدیر فرایند چیست؟

برنامه‌­نویس پس از تدوین “قوانین تجاری” آنرا به مدیر پروژه BPMS تحویل می­دهد و مدیر پروژه بر اساس آن گام چهارم فرایند را تکمیل می­کند.

همچنین در صورتی که نیاز باشد، فرایند با سیستم­‌های دیگر در تعامل باشد، برنامه­‌نویس بوسیله Web Service و DLL اینکار را انجام می­دهد.

برای مثال در فرایند مرخصی در صورتی که نیاز باشد مانده مرخصی از سیستم منابع‌انسانی دریافت شود، برنامه نویس با نوشتن Web Service، مانده مرخصی را از سیستم منابع انسانی دریافت میکند.

همچنین در فرایند مرخصی در صورتی که نیاز باشد اطلاعات ورود و خروج از Web Service سیستم حضور و غیاب دریافت و اطلاعات مرخصی در سیستم فوق­‌الذکر ثبت می­شود.

مدیر پروژه

مدیر پروژه

مدیر پروژه نقش هماهنگ‌­کننده بین اعضای تیم را بر عهده می­گیرد و در تمامی مراحل واسط شرکت خویش با فراگستر است؛ مدیر پروژه باید فردی باشد که بیشترین توانمندی­‌ها را در زمینه­‌های زیر داشته باشد:

  1. توانایی مدیریت پروژه و راهبری تیم.
  2. آشنایی با فرایندهای سازمانی و توانایی تحلیل فرایند.
  3. آشنایی با چارت سازمانی.
  4. آشنایی با اصول پایگاه داده و برنامه­‌نویسی.
  5. آشنایی با اصول گزارش‌­سازی.

مدیر پروژه پس از تکمیل مراحل فوق اقدام به تست فرایند می­کند.

در تست فرایند باید تمامی قوانین ­تجاری ایجاد شده در فرایند بررسی شود؛ پس از پایان تست فرایند، مدیر پروژه شروع به تعریف “ایفاکنندگان” Taskها می­کند.

فرایند پس از پایان تعریف “ایفاکنندگان” که گام پنجم می‌­باشد، آماده اجرا شدن در کارتابل است و کاربران می­‌توانند از فرایند مربوطه استفاده نمایند.

کارشناس BI

کارشناس BI

مدیر پروژه پس از اتمام فرایند مستندات مدل داده را به کارشناس BI تحویل می­دهد و کارشناس BI گزارشات مربوطه را تهیه می­­نمایند.

Report Server فراگستر دو موتور گزارش­‌سازی StimulSoft و SQL Report را بصورت Native پشتیبانی می­کند؛ در ادامه به مزایای هر یک از ابزارها پرداخته می­شود.

گزارش­‌ساز Stimulsoft:

  1. محیط طراحی شبیه به Microsoft Word می­باشد و یادگیری آن آسان است.
  2. محیط طراحی فارسی می­باشد و بصورت پیش فرض دارای توابع Persian برای کار با اعداد و رشته­‌ها است.
  3. طراحی و اجرای گزارش‌­ساز Stimulsoft نیاز به نصب هیچ پیش­‌نیاز نرم‌افزاری در سرور و کلاینت نیست.

گزارش‌­ساز SSRS:

  1. گزارش‌ساز پیش­فرض SQL و Visual Studio می­باشد.
  2. متخصصین Microsoft BI اغلب با گزارش­‌ساز SSRS آشنا می­باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا