درگاه های تصمیم گیری - Event-Based Gateway

درگاه های تصمیم گیری – Event-Based Gateway

امروز یکی دیگر از درگاه های تصمیم گیری با عنوان Event-Based Gateway را بررسی خواهیم کرد. در بعضی از فرآیندها شروط شاخه‌های تصمیم‌گیری بر اساس رویدادهای تحقق‌یافته انتخاب می‌شوند و یا به عبارت دیگر ما تصمیم‌گیری را بر اساس رویداد انجام می‌دهیم.

به عنوان مثال در فرآیند درخواست وام پس از بررسی اولیه به درخواست‌کننده اعلام می‌کنیم که ۳ روز مهلت دارد تا مدارک ناقص را تکمیل نماید، در غیر اینصورت پس از ۳ روز درخواست وی کنسل می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید تصمیم‌گیری کنسل کردن یا نکردن درخواست منوط به تکمیل مدارک قبل از سه روز و عدم مراجعه بعد از سه روز می‌باشد، پس شرط تصمیم‌گیری بر اساس رویداد Timer می‌باشد. جهت مدلسازی موارد مشابه با مثال فوق از درگاه تصمیم‌گیری بر اساس رویداد استفاده می‌کنیم که در شکل زیر نشان داده شده است.

img34

این درگاه مانند Exclusive gateway شرطی در ورودی شاخه‌ها ندارد و تنها یک شاخه فعال ایجاد می‌کند، اما به تعداد شاخه‌های خروجی جریان در آن‌ها می‌گذارد و به محض اینکه هرکدام از رویدادهای بعد از آن فعال شد، شاخه‌های دیگر را غیر فعال می‌کند و تنها یک شاخه با جریان پایدار باقی می‌ماند.

به عنوان مثال در فرایند درخواست وام، اگر تا قبل از سه روز (می‌تواند یک ساعت بعد هم مدارک اخذ شود.) مدارک اخذ شوند، جریان از رویداد Timer حذف می‌شود و کار دریافت و بررسی مدارک انجام می‌شود، اما اگر سه روز محقق شود و مدارکی دریافت نشده باشد، جریان از دریافت مدارک حذف می‌شود و رویداد Timer محقق شده و فرایند اتمام می‌یابد و امکان بررسی مدارک وجود ندارد.

آموختیم که درگاه Event-Based Gateway چیست .این بخش از آموزش درباره درگاه ها به پایان رسید. در بخش بعد به معرفی Pool یا محدوده در زبان BPMN خواهیم پرداخت.

همچنین آن دسته از دوستانی که علاقه مند به دریافت این آموزش ها از طریق گوشی موبایل خود هستند میتوانند از طریق کانال تلگرام آکادمی BPM  این آموزش ها را دنبال کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا