رویداد یا Event - رویدادهای پایانی

رویداد یا Event – رویدادهای پایانی

امروز میخواهیم شما را با یکی دیگر از رویدادهای موجود در زبان BPMN برای مدلسازی فرآیندها آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا به این نماد بپردازیم.

رویدادهای پایانی رویدادهایی می‌باشند که از نوع Throwing می‌باشند و به محض رسیدن جریان فرآیند به این رویدادها محقق می‌شوند و خبری را مخابره می‌کنند. این رویدادها به شکل دایره‌های قرمز رنگ می‌باشند و موجب از بین بردن جریان آن شاخه‌ای که در آن قرار دارند و یا جریان فرآیند می‌شوند و فرآیند را خاتمه می‌دهند. ساده‌ترین رویداد پایانی رویداد پایانی ساده می‌باشد. این رویداد وقتی جریان فرآیند به آن می‌رسد، محقق شده و جریان شاخه مربوط به خود را از بین می‌برد و پیغامی را تحت عنوان «کار شما به پایان رسید» و یا «فرآیند مدنظر پایان یافت» را مخابره می‌کند. این رویداد در شکل زیر نشان داده شده است.

img22

نوع دیگری از رویداد پایانی رویداد پایانی خاتمه‌گرا می‌باشد. این رویداد مانند رویداد پایانی ساده عمل می‌کند، فقط علاوه بر اینکه جریان خود شاخه را به از بین می‌برد، جریان‌های دیگر فعال در فرآیند را نیز خاتمه داده و موجب اتمام فرآیند می‌شود و پیغام «فرآیند مد نظر خاتمه یافت» را در کارتابل برای شخص انجام‌دهنده کار قبلی مخابره می‌کند. این رویداد درشکل زیر آورده شده است.

img23

رویداد پایانی Message هم رویدادی می‌باشد که علاوه بر از بین بردن جریان فرآیند، پیامی را به یک رویداد Message از نوع Catching در یک فرآیند دیگر ارسال می‌کند تا آن رویداد محقق شود. این رویداد در شکل زیر نمایان است.

img24

رویداد پایانی دیگر رویداد سیگنال می‌باشد که به محض اینکه جریان فرآیند به این شاخه می‌رسد، جریان فرایند را بسته و سیگنالی را به رویدادهای Catching متناظر با این سیگنال در فرآیندهای دیگر مخابره می‌کند که موجب محقق‌شدن همه آن‌ها شود. این رویداد در شکل زیر آورده شده است.

img25

رویدادهای دیگر پایانی، رویدادهای کنسل و رویدادهای خطا می‌باشند. رویداد کنسل برای مخابره پیامی به نودی از نوع Catching و کنسل می‌باشد که حاکی از کنسل کردن یک فرآیند باشد. رویداد Error معمولا برای مواقعی کاربرد دارد که خطایی در اجرای روند فرآیند به وجود آید و پیامی را به نودی از نوع Catching مخابره کند که اطلاع دهد که در روند اجرایی فرآیند پیغام خطا رخ داده است و رویکرد رخداد خطا اجرا شود. این رویدادها در شکل زیر نشان داده شده‌اند.

img26

در این جلسه نوع دیگری از رویدادها را به شما آموزش دادیم و آموختید که رویدادهای پایانی چه کاربردی در پیاده سازی فرآیندها دارند. در جلسه بعد به بررسی رویدادهای میانی خواهیم پرداخت.

 

سری مقالات آشنایی با علائم استاندارد BPMN:

 

در صورتیکه علاقه‌مند به دریافت این آموزشهای مدلسازی فرایندها از طریق گوشی موبایل خود هستید میتوانید از طریق کانال تلگرام آکادمی BPM این آموزش‌ها را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا