JBPM چیست

JBPM چیست ؟

JBPM یک نرم افزار مدیریت فرایند کسب و کار است که متن باز بوده و با زبان جاوا نوشته شده است. این پلتفرم انعطاف‌پذیر که توسط شرکت Jboss ارائه شده شما را در مدلسازی ، اجرا و نظارت بر فرایندهای کسب و کارتان کمک خواهد کرد. JBPM با ارائه فرایندها و ویژگی‌های مدیریتی و با استفاده از نمودار جریان کار به تشریح مراحل کسب و کار می‌پردازد. در واقع این نرم افزار با ایجاد پلی بین توسعه‌دهندگان ، تحلیل‌گران و کاربران سبب ایجاد درک بهتری از فرایندهای کسب و کار شده و با گسترش دید تیم BPM و کارکنان چابکی کسب و کار را بهبود می‌بخشد. پیشنهاد میکنیم جهت درک بهتر این مطلب، ابتدا مقاله bpm یا مدیریت فرایند کسب و کار چیست؟ را مطالعه کنید.

نقش JBPM در بهبود فرایند

JBPM برای انعطاف پذیری در مدلسازی شرایط پیچیده و واقعی که قابلیت پیاده سازی آسان با یک فرایند ساده را ندارند ؛ بکار میرود. این نرم افزار از فرایندهای تطبیقی و پویا برای مدلسازی پیچیده پشتیبانی کرده و کنترل فرایند را به کاربران نهایی می‌سپارد تا آنها کنترل بخش‌هایی از فرایندها را به عهده گرفته و مشخص کنند که کدام فرایند و چه بخش‌هایی از آن باید اجرا شود.

مدل سازی فرایند JBPM

از مهمترین خصوصیات هسته JBPM این است که دارای یک موتور مدیریت گردش کار سبک و قابل توسعه است. همانطور که قبلا ذکر کردیم JBPM برپایه جاوا است درنتیجه می‌توانید هسته jBPM را در نرم افزارهای مبتنی بر جاوا مورد استفاده قرار داده، یا از آن بصورت مستقل استفاده نمایید. بر بستر موتور مدیریت گردش کار jBPM ابزارهای زیادی توسعه یافته‌اند که می‌توانید با بهره‌گیری از آنها یک راهکار کامل مدیریت فرآیندهای سازمانی را پیاده سازی نمایید. یکی از این کامپوننت ها که میتوان در پروژه استفاده کرد رابط کاربری مبتنی برEclipse  یا مبتنی بر وب و کنسول مدیریت است.

یکی دیگر از بزرگترین مزیتهای نرم افزار مدیریت کسب و کار JBpm ، بهره‌گیری آن از آخرین نسخه BPMN یا همان BPMN2 می‌باشد.

ویژگی‌های کامپوننت های JBPM چیست؟

در شکل زیر مجوعه‌ایی از کامپوننت های مختلفی که در پروژه‌های JBPM میتوانید از آنها بهره بگیرید ؛ نشان داده شده است.

نرم افزارهای جانبی JBPM

  • هسته اصلی (core engine) قلب پروژه است و به شما اجازه می‌دهد فرآیندهای کسب و کار را به روش انعطاف‌پذیری اجرا کنید. این یک جزء خالص جاوا است که می‌توانید آن را بعنوان بخشی از برنامه خود انتخاب کرده یا بعنوان یک سرویس بکار ببرید و از طریق رابط کاربری مبتنی بر وب یا API های راه دور از آن استفاده کنید.
  • ابزار مبتنی بر وب به شما امکان مدل‌سازی ، شبیه‌سازی و استقرار فرایندها و سایر مصنوعات مرتبط (مانند مدل های داده، فرم ها، قوانین و غیره) را می‌دهد.
  • کنسول مدیریت مبتنی بر وب به کاربران تجاری اجازه می‌دهد زمان خود را مدیریت کنند. (مدیریت فرآیندهای کسب و کار مانند شروع فرآیندهای جدید، بازرسی موارد اجرا شده و… )، مدیریت لیست کارهای خود و نظارت بر فعالیت های تجاری (BAM) و مشاهده گزارش ها نیز از قابلیتهای این کنسول است.
  • ابزار توسعه دهنده مبتنی بر Eclipse فرمت Eclipse IDE است که به سمت توسعه دهندگان هدایت می‌شود و به شما امکان می‌دهد فرایندهای کسب و کار را با استفاده از کشیدن و رها کردن، تست کردن و اشکالزدایی فرآیندها و… ایجاد کنید.
  • یکی دیگر از سرویس های اختیاری هسته، Human Tasks Service می باشد که چرخه حیات وظایف انسانی را به عهده دارد. این در صورتی است که نقش‌های انسانی در فرایندهای کسب و کار، شرکت داشته باشد.
  • یکی دیگر از خدمات اصلی اختیاری، پایداری در زمان اجرا است. این وضعیت تمام موارد پرونده شما را حفظ خواهد کرد و اطلاعات حسابرسی را در مورد همه چیزهایی که در زمان اجرا اتفاق می افتد وارد کنید.
  • برنامه‌های کاربردی می‌توانند به هسته اصلی از طریق API Java یا بعنوان مجموعه‌ای از خدمات CDI، و همچنین از راه دور از طریق REST و API JMS متصل شوند.
  • طراح فرآیند (process designer) اجازه می‌دهد تا کاربران کسب و کار به طراحی و شبیه‌سازی فرآیندهای کسب و کار در یک محیط وب مبتنی بر وب بپردازند.
  • طراح داده (data modeler) به کاربران غیر فنی برای مشاهده، تغییر و ایجاد مدل های داده برای استفاده در فرایندهای خود دسترسی میدهد.
  • طراح وب مبتنی بر فرم (form modeler) به شما اجازه می‌دهد فرم‌های مربوط به فرایندهای خود را ایجاد، تولید یا ویرایش کنید. (برای شروع فرایند یا تکمیل یکی از وظایف کاربر)
  • نگارش قوانین (Rule authoring) به شما اجازه می‌دهد انواع مختلف قوانین کسب و کار (جداول تصمیم گیری، قوانین هدایت شده، و غیره) را برای ترکیب با فرآیندهای خود مشخص کنید.
  • تمام فرایندهای کسب و کار ، میتواند در مخزن (Guvnor (GIT ذخیره ، مدیریت ، ساخته ، نسخه‌بندی و مستقر می‌گردند.

نرم افزارهای حوزه BPM روزبروز درحال گسترش و توسعه میباشند. یکی از معروف‌ترین آنها نرم افزار BPMS فراگستر است که تمامی کاستی های نرم افزارهای دیگر مانند عدم پشتیبانی از تقویم و زبان فارسی را برطرف کرده است. مسلما بهترین نرم‌افزار ، نرم‌افزاری است که نیازهای کسب و کار شما را بطور کامل پوشش داده و بتواند شما را در رسیدن به اهداف سازمان‌تان یاری دهد. بهترین راه انتخاب یک نرم‌افزار مدیریت کسب و کار خوب، شناخت خوب نیازهای سازمان است. سپس بهتر است نیازهای خود را با نیازهای نرم افزارهای موجود در بازار سنجیده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اسکرول به بالا