زبان مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار و معرفی الگوهای BPMN

زبان مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار و معرفی الگوهای BPMN

فرآیندها محور عملکرد سازمان هستند و سازمان‌ها از طریق فرآیندهایی که تعریف می‌نمایند؛ می‌توانند فعالیت‌های خود را به انجام برسانند. به‌بیان‌دیگر فرآیندها محور حرکت سازمان‌ها هستند. تعریف دقیق و یکپارچه فرایندها می‌تواند از بروز آسیب به سازمان جلوگیری کند. سازمانی‌هایی که فرآیندهای از پیش تعریف‌شده و یکپارچه‌ای دارند، سودآورتر، بهره‌ور‌تر، سریع‌تر، کارآمدتر و شفاف‌تر کار می‌کنند و مشتریانی راضی و خرسند دارند. ازاین‌رو زبان مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار برای افزایش تعامل‌پذیری در تحلیل، طراحی و اجرای فرآیندهای کسب‌وکار در سطح بین‌المللی ایجاد شد. این استاندارد نمادها و الگوهایی برای مدل‌سازی فرآیندها را ارائه می‌نماید تا با استفاده از آن بتوان به‌صورت بصری، قابل‌درک و یکپارچه فرآیندهای سازمان را مدل‌سازی نمود و بر اساس نرم‌افزارهای مدیریت فرآیند، آن‌ها را به اجرا درآورد.

الگوهای BPMN

نمادهای مورد استفاده در BPMN طوری تعریف شده‌اند که بتوانند پیچیدگی‌های موجود در محیط کسب‌وکار را مدل کنند. با استفاده از این نمادها، برای شرایط و سناریوهای پرکاربرد، الگوهای کلی تعریف شده است که این الگوها حاوی ایده‌های نوآورانه در پیاده‌سازی شرایط مختلف کسب‌وکار در مدلسازی فرایندها می‌باشند. بطور مثال چنانچه بخواهیم تعداد N شاخه از M شاخه خروجی از یک Gateway انجام شوند، شاید چندین راه برای استفاده از زبان BPMN به ذهن متبادر شود. اما الگوهای BPMN معمولا بهینه‌ترین روش پیاده‌سازی این موقعیت‌های مشابه را ارایه می‌دهند. یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین این الگوها، Sequence Pattern می‌باشد که در شکل شماره ۱ ملاحظه می‌فرمایید.

مفهوم این مدل ابتدایی این است که فعالیت Evaluate Claim تا زمانی که فعالیت Report Claim به اتمام نرسیده باشد، شروع نمی‌شود.

الگوی BPMN

شکل ۱

بنابراین همانطور که از اسم این الگو برمی‌آید در نقاطی از طراحی فرآیند که می‌بایست کارها پشت سر هم انجام شوند و یک نوع پیش‌نیازی بین آن‌ها موجود است می‌بایست بصورت خطی و با استفاده از خطوط Sequence Flow به یکدیگر متصل شوند.

الگوی فوق از ساده‌ترین الگوهای BPMN بوده که همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آینده نزدیک مقالات دیگری که حاوی الگوهای پیچیده‌تری میباشد، تقدیم شما خواهد شد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا