روند مدیریت فرایند کسب‌وکار

روندهای مهم و اصلی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار در سال ۲۰۱۸

مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (BPM) در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ تا چه اندازه متفاوت بوده است؟ صنعت BPM در پاسخ به نیاز شرکت‌ها جهت مدیریت بهتر فرایندها برای بهبود مستمر، اداره کردن، کاهش ریسک، کاهش هزینه‌ها، تجربه مشتری، همکاری در کسب‌وکار، و نوآوری‌های انتقال دیجیتال به رشد دو رقمی‌اش در سال ۲۰۱۷ ادامه داد.

از آنجا که BPM اهمیت بیشتری برای شرکت‌ها در فعالیت روزانه‌شان پیدا کرده است، در سال ۲۰۱۸ رشد بیشتری را نیز تجربه می‌کند. این اهمیت فوق‌العاده به واسطه آن است که نوآوری برای رقابتی باقی ماندن باید ادامه داشته باشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات، حیاتی است، و برای رفع نیازهای مشتریان، چابکی و انعطاف‌پذیری در فعالیت‌ها ضروری است. همچنین با توجه به ظهور فناوری‌های هوشمندتر که با نوآوری در BPM بکار گرفته می‌شوند، شکل جدیدی از اتوماسیون فرایندها، آغاز شده است.

۱۰ روند برتر در صنعت BPM که آینده مدیریت فرایندها را شکل می‌دهند، کدام هستند؟

فهرست زیر، روندهای برتر در حوزه BPM را نشان می‌دهد که آن دسته از استراتژی‌ها و فناوری‌ها را بررسی می‌کند که در حال حاضر بطور گسترده در BPM پیاده‌سازی نشده، اما بر آن تاثیری بزرگ، بالقوه و معنادار خواهد داشت.

روند مدیریت فرایند کسب‌وکار

۱- هوش مصنوعی (در هر مرحله از چرخه عمر BPM)

بکارگیری هوش مصنوعی (AI) با BPM در اجرای فرایندهای ساختار یافته و ساختار نیافته بیشتر خواهد بود. فناوری‌های AI می‌تواند تجزیه و تحلیل احساسات را ممکن کرده و قابلیت تبدیل داده‌های ساختار نیافته به موارد سازمان یافته‌تر را امکان‌پذیر کند.

۲- اینترنت اشیا (IOT)

IOT به فعالسازی خودکار فرایندها یا وظایفی نیاز دارد که به اطلاعات حسگر بر روی یک شیء خاص پاسخ داده یا بواسطه پیش‌بینی (با توجه به شرایط) دستوراتی به اشیا هوشمند ارسال می‌کند تا بدون حضور ناظر و برای یک دوره زمانی مشخص شده، فعالیت کند.

۳- خودکارسازی فرایندهای روباتیک

این فناوری برای خودکارسازی فرایندهای تکراری و قانون-محور در کسب‌وکار که به دخالت انسانی نیاز نداشته باشند، استفاده می‌شود. در جریان فرایندهای BPM برخی از وظایف با استفاده از بات‌ها (روبات‌های نرم‌افزاری) خودکار خواهند شد تا فعالیت کارکنان در دسکتاپ کامپوترشان را تکرار کرده و عملیات پیچیده را با روش انسانی و با دست یافتن به همان بهره‌وری ، به انجام برسانند.

۴- دستیاران مجازی هدفمند (VPA)

این روند، عملکرد فرایندهای کسب‌وکار BPM را بهبود می‌دهد. انجام وظایف کاربر با تلفن‌های هوشمند، به رابط مکالمه‌ای هوشمندی نیاز دارد که بر پایه زبان طبیعی باشد. دستیاران مجازی هدفمند به شکلی روزافزون به عنوان یک واسطه میان انسان‌ها، اشیا و موتور BPM  بکار خواهند رفت.

۵- پشتیبانی پردازش رویدادهای نزدیک به زمان واقعی:

فراهم کردن کارایی عملیاتی برای دست اندرکاران BPM، با اهمیت است. درک رویدادها و انگیزش‌ها می‌تواند الگوهای رفتاری را تعیین کند که برای پیدا کردن مشکلات یا فرصت‌های تغییر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۶- مدیریت انطباق‌پذیر موارد:

در BPM، مدیریت انطباق‌پذیر موارد برای فرایندهای غیرساختار یافته و غیرقابل پیش‌بینی که توالی دقیق وظایف و فعالیت‌ها، قابل تعیین نیستند؛ لازم و ضروری است. از آنجا که تعداد زیادی از کارکنان، زمان زیادی را به پاسخگویی به الگوهای کاری ساختارنیافته و غیرقابل پیش‌بینی اختصاص می‌دهند. لذا تمرکز BPM تنها بر روی فرایندهای ساختاریافته نخواهد بود. برای رفع مشکل این فرایندها، سیستم‌های مدیریت انطباق‌پذیر، بکارگرفته می‌شوند و این قابلیت توسط سازندگان اصلی سیستم‌های BPM قبلا به آن اضافه می‌شود.

۷- فرایند کاوی در دنیای کسب‌وکار، قد علم می‌کند

بسیاری از شرکت‌ها هنوز نمی‌دانند فرایند کاوی چیست و به فواید آن توجه نمی‌کنند. درحالی‌که دانشگاه‌ها در حال بررسی توانایی‌های بالقوه آن بوده و برای پروژه‌های ویژه‌شان فرایند کاوی را بکار می‌گیرند. از آنجا که سازمان‌ها نمی‌توانند تمام اطلاعات را از فرایندهای وضع موجود بدست آورند، وقت زیادی را برای مدلسازی فرایندها اختصاص می‌دهند. فرایندکاوی این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات را برای کشف مدل‌هایی که فرایندها را توصیف می‌کنند، از رویدادها و تراکنش‌های ورود به سیستم استخراج نمایند. از این رو، زمان لازم برای مدلسازی یک فرایند که در BPM بهینه و خودکار شده است، کاهش خواهد یافت.

۸- تقاضای افزایش یافته برای پلتفرم BPM کم کد به‌علت تحول دیجیتال

در حال حاضر سازمان‌ها متقاضی یک فرایند کاملا خودکار کارکردی هستند که بتواند در طی چند روز، شخصی سازی شده و کاملا با فرایندهای شرکت، تطابق پیدا کند. ازاین‌رو استفاده از نرم‌افزارهای BPM که به دانش کدنویسی نیاز ندارند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به این نرم‌افزارها اصطلاحا نرم افزار کم کد (Low-Code)” نیز میگویند.

۹- تجربه همه جانبه مشتری به واقعیت مجازی / واقعیت افزوده / واقعیت ترکیبی نیاز دارد

نوآوری‌های BPM برای افزایش بهره‌وری کارکنان، شروع به اضافه نمودن این سه واقعیت خواهد نمود، چرا که استفاده از آنها برای تسهیل طراحی، آموزش، تجسم و فراهم کردن اطلاعات بدون دخالت دست، امکان‌پذیر است.

۱۰- تجزیه و تحلیل افزوده، پیش‌بینانه و تجویزی برای انجام یک فعالیت خودکار به یک فرایند، اضافه می‌شوند

تجزیه و تحلیل پیش بینانه و تجویزی به یافتن حجم عظیمی از داده‌ها (داده‌های بزرگ)، پردازش زبان طبیعی، تجزیه و تحلیل محتوایی و تجزیه و تحلیل فعال کمک می‌کند تا پیشرفت در فعالیت‌ها، تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها و اهداف استراتژیک را پایش کند. امروزه جهت تحلیل داده‌های عظیم با راهکارهای BPM زمینه خوبی جهت مدیریت تصمیم بوجود آمده است.

کلام آخر:

دانش مدیریت فرایند کسب‌وکار روزبروز در جهان گسترده‌تر میشود و مسلما افرادیکه به این دانش مسلط‌‌ تر بوده و بتوانند به تمامی جنبه‌های آن اشراف داشته باشند؛ میتوانند راهکارهای بهینه‌تری ارائه دهند. تجزیه و تحلیل فرایندهای سازمان از مهمترین مراحل چرخه BPM است که تسلط بر آن در نتایج نهایی بسیار اثرگذار خواهد بود. باتوجه به گسترش روزافزون این علم، جهت گام نهادن در حوزه مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (BPM) بهتر است هرچه زودتر اقدام به یادگیری و شرکت در دوره‌های آموزشی مدیریت فرایندها کنید. جهت اطلاع از دوره‌های برگزار شده در آکادمی فراگستر میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

دوره‌های آموزشی آکادمی فراگستر

اسکرول به بالا