درگاه های تصمیم گیری یا Gatewayها

درگاه های تصمیم گیری یا Gatewayها

با تامل در تحلیل فرایندها مشاهده می‌کنیم که برای مدلسازی فرآیند علاوه بر فعالیت‌ها، شاخه‌ها و رویدادها نیازمند علایمی می‌باشیم که بتوانند تصمیم‌گیری را در فرآیند نشان دهند. بدین منظور درگاه های تصمیم گیری یا GateWayها معرفی می‌شوند.

یک درگاه تصمیم‌گیری با علامت لوزی مشخص می‌شود و و را‌ه‌های پیش‌روی فرآیند را انتخاب می‌کند. درگاه‌های تصمیم‌گیری شامل انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه به تفصیل در رابطه با ویژگی‌های هریک شرح داده شده است.

Exclusive Gateway

درگاه تصمیم‌گیری Exclusive در شکل زیر نشان داده شده است. این درگاه برای مواردی کاربرد دارد که می‌خواهیم از بین راه‌های پیش رو یک و تنها یک راه را انتخاب کنیم.

همانطورکه قبلا نیز اشاره کرده‌ایم به هرکدام از علایم می‌تواند چندین شاخه وارد و یا چندین شاخه از آن خارج شود؛ درگاه‌های تصمیم‌گیری نیز از این قاعده مستثناء نیستند و از این ویژگی برای آن‌ها علاوه بر انتخاب راه‌های خروجی جهت جمع کردن راه‌های ورودی و همگام‌سازی نیز استفاده می‌شود.

img28

 درگاه تصمیم‌گیری Exclusive هیچ شرطی را در ورود شاخه‌ها به آن اعمال نمی‌کند، بدین معنا که هرکدام از شاخه‌های فعال که زودتر به آن برسد از درگاه ورودی آن عبور می‌کند. اما درگاه خروجی این Gateway فقط یک شاخه خروجی را فعال می‌کند و به عنوان شاخه خروجی جریان فعال از آن عبور می‌کند.

به عنوان مثال در شکل زیر اگر در ابتدا جریان فعال از Task 4 عبور کند و به درگاه برسد، از آن عبور می‌کند و یکی از شاخه‌های Task 1، Task 2 و Task 3 را انتخاب کرده و فعال می‌کند. اگر هم بعد از آن جریان فعال Task 5 برسد، آن نیز از درگاه عبور می‌کند و یکی از شاخه‌های Task 1، Task 2 و Task 3 را فعال می‌کند.

یک مثال عملی

مثلا برای این Gateway می‌تواند مرحله ثبت و تایید درخواست در فرآیند مرخصی باشد. در فرآیند مرخصی ابتدا درخواست‌کننده در فعالیت ثبت درخواست، درخواست مرخصی خود را ثبت و ارسال می‌کند. سپس کار به مدیر شخص ارسال می‌شود. مدیر در فعالیت بررسی درخواست، مرخصی را تایید و یا رد می‌کند. بنابراین بعد از فعالیت بررسی درخواست یک درگاه Exclusive می‌گذاریم تا یکی از راه‌های تایید و یا رد انتخاب شوند.

img29

در این بخش از سری آموزشهای مدلسازی فرایند به معرفی درگاه های تصمیم گیری یا GateWayها و اهمیت آنها پرداختیم. همچنین یک نمونه از این درگاه‌ها را معرفی کردیم. در جلسات بعد به معرفی تعدادی دیگر از این درگاه‌ها خواهیم پرداخت.

سری مقالات آشنایی با علائم استاندارد BPMN:

دوستان عزیزی که علاقه‌مند به دریافت این آموزش‌های مدلسازی فرایندها از طریق گوشی موبایل خود هستید میتوانند از طریق کانال تلگرام آکادمی BPM این آموزش ها را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا